Ik wijk weer van de route af.. - Reisverslag uit Leifers, Italië van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu Ik wijk weer van de route af.. - Reisverslag uit Leifers, Italië van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu

Ik wijk weer van de route af..

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

26 Mei 2017 | Italië, Leifers

Ik kijk mijn ogen uit, wat een ontbijtbuffet deze morgen. Veel vers fruit, zelf je sapje maken en veel soorten brood en yoghurt. Helaas ben ik geen grote eter in de ochtend. Het blijft bij dat ene broodje kaas en een schaaltje met yoghurt en muesli. Maar vandaag een vers sapje en heerlijke cappuccino, dat is een goed begin.
Als je zo alleen elke morgen zit te ontbijten, kun je mooi de mensen observeren, en dan valt me op, dat er altijd zoveel wordt opgehaald, terwijl ze in de avond nog lang tafelen.
Ook zie ik mensen lopen en dan denk ik, die lijkt precies op die of die.
Maar ook ik wordt bekeken, of het de ochtend of avond is. Een man alleen is vaak een zakenman, maar een vrouw alleen...

Dan komt de eigenares naar me toe, en vraagt: Sind Sie die wunderfrau? ik moest lachen. Haar zoon had over mij vertelt. Ik vertelde dat er veel meer vrouwen alleen op weg zijn of zijn gegaan, maar vaak is dat de officiële weg, de Francigena.
Maar toch zegt ze, je leeftijd, het hele plaatje, we hebben het over je gehad gisterenavond..
Als ik op het punt sta om weg te gaan, komt ze nog met wat fruit voor onderweg en zwaait me uit.

Eenmaal buiten, wil ik graag een foto van beelden bij een fonteintje maken, die ik gisteren vanaf mijn balkon zag. De tuinman is net aan het werk, en vraagt, zal ik een foto van jou erbij maken, tja waarom niet.
We praten nog wat, en dan is het echt tijd om verder te gaan, het wordt warm vandaag.

Net voor ik het dorp uitga, zie ik een Spar supermarkt. Het valt me op dat hier bij bijna alle kleine dorpjes ook nog wel een levensmiddelenzaakje is en een bank. De Spar kom je het meest tegen, en die heeft niet alleen levensmiddelen, maar ook ondergoed, kleding, rollen stof etc.
Ze hebben in ieder geval vaak alles wat ik nodig heb voor onderweg als fruit en gekoeld drinken.

Aan de buitenkant, staat een leuke fontein en als ik een foto maak, komt een meneer met een zeis om de hoek kijken. Waar gaat dat nou heen met zo'n grote rugzak, vraagt hij, en voordat ik het weet sta ik weer te praten, over mijn reis, de zeis en mijn vader, en hij over alle moderne dingen tegenwoordig.
We zeggen elkaar weer gedag, en ik ga naar het kerkje St Martin. Helaas is hij nog dicht, en kijk op mijn app, hoe ik het best lopend uit het dorp kom.
Er is een natuurbelevenisroute , en in het begin lijkt het nog wel wat. Loop onder wijnranken door en passeer een weiland met geiten. Dan gaat het steil naar beneden, maar gelukkig nog wel een houten hek, waar je je aan vast kunt houden. Maar dan zie ik weer grote keien, en nergens een punt om je aan vast te houden, dat gaat hem niet worden.
De keus is snel gemaakt en ga weer stijgend naar boven. Onderweg is een geit inmiddels ook op mijn pad, en kijkt me aan, wat moet jij nu weer? Ik moet erom lachen. Sorry, zeg ik mag ik even passeren, ik ben geloof ik verkeerd..
Boven is er geen andere mogelijkheid dan langs de weg. Dan maar 3 kilometer langs de weg, die gelukkig niet zo druk is.
Ik kom fietsers tegen, die langzamer naar boven gaan, en midden op de weg rijden, dan kan zo'n maffe pelgrim met haar stok er ook nog wel bij.

Als ik in Nals aankom, voel ik al wel mijn knie, dus hopelijk vandaag niet meer veel dalen. Ik loop de fietsroute verder, langs Andriano, en die loopt weer grotendeels langs de rivier de Etsch. Richting Eppan, kom ik uit bij het Mountain Museum net voor Bolzano. Het is warm en loop op een industrieterrein en een duidelijk achterstandswijk. Daar wordt je niet vrolijk van, dus iets verderop neem ik de stadsbus naar het station. Ik neem daar een cappuccino en laadt mijn telefoon op, want volgens mij is mijn power bank stuk, hij laadt niet meer voldoende op..

Het is warm, heb last van mijn knie, en als ik dan op een bus Laives zie staan, stap ik in en laat me in het centrum van het dorpje afzetten.
Helaas, ben ik al aan mijn hotel voorbij, het gehuchtje wat onder Laives valt, ligt 3 km terug, en moet op laatst nog even klimmen.
Maar rond 16.00 ben ik er, en mijn rugzak was zo warm, dat mijn leesbril, door de warmte helemaal verbogen was. Ook de power bank, doet het weer, gelukkig!

Heb gelijk alles weer gewassen, en onder een bijna koude douche gestaan, heerlijk.
Ook heb weer de laatste kamer op de bovenste verdieping, en dus weer een bofkont, want kan helemaal rondkijken en zie nu de lichtjes van Bolzano.
Morgen een rustdag, en ga rondkijken in Bolzano. In de bus, zag het er al mooi uit vanmiddag..
Is niet op de route allemaal, maar ik wil ook wat meer zien van de dorpjes en steden waar ik langs ga..





















  • 28 Mei 2017 - 22:52

    Mario:

    xxx volg je nog minder dan 50 dagn

Tags: Bolzano, Nals

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Ik ben Kitty, ook wel Catharina genoemd door mijn buitenlandse vrienden. Wandel al graag jarenlang en was ook 2x richting Santiago de Compostela. Ben getrouwd met Anne en heb 2 kinderen, die inmiddels al volwassen zijn. Na jarenlang voor veel mensen te hebben gezorgd, besefte ik toen ik 50 werd,dat er een andere fase in mijn leven kwam. Wilde ik nog wensen vervullen, dan moest ik niet wachten tot later. Ik ben in 2011, de route Frances gelopen naar Santiago. Ontdekte dat dit iets me me deed, en al gauw kwam de wens om ooit vanaf Nederland naar Rome te lopen, die uitdaging ga ik nu aan..

Actief sinds 17 Jan. 2017
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 141827

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: