Voor het eerst slapen in een jeugdherberg.. - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu Voor het eerst slapen in een jeugdherberg.. - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu

Voor het eerst slapen in een jeugdherberg..

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

10 April 2017 | Duitsland, Worms

Vanmorgen wist ik niet waar ik vanavond zou slapen. Had wel gezocht op internet, maar onderweg had je alleen dure landhuishotels, en als je elke dag een betaalde slaapplek nodig hebt, moet je daar wel op letten.
Las nog even snel de blog van Fred, die vorig jaar op pad was geweest en hij had geslapen in de Jeugdherberg.
Dus maar even op internet gezocht, en heb gelijk geprobeerd op de mail te reserveren.
Nu is mijn Duits schrijven, niet echt geweldig. Praten en lezen gaan prima, maar als je de taal op school niet heb gehad, wordt het schrijven moeilijk.
Maar blijkbaar begrepen ze me, en kreeg antwoord terug. Voordat ik aan de wandel ging, wist ik mijn slaapplaats al.
Eerst maar naar Oppenheim, waar het verdacht stil was, zeker allemaal nog moe van gisteren, van de wein wandertag.
Verder nog wat dorpjes door als Guntersblum, Alsheim, Mettenheim en daarna Osthofen. In Alsheim, neem ik pauze en bestel ik een kannetje koffie. De dame komt ook met appelgebak, ze hadden gisteren 100 jarig bestaan van de bakkerij, en dit was nog over. Heerlijk was het, maar toch weer snel in de benen.
Kom op mooie plekjes maar de telefoon komt niet uit mijn tas. Heb gisteren avond, vergeten mijn power bank op te laden, dus zuinig zijn met de batterij.
Vlak voor Osthofen, merk ik dat ik moe wordt, het is dan ook wel weer goed warm vandaag. Ik merk het, omdat ik dan begin te sloffen, en meer op moet letten waar ik loop. Zal niet de eerste keer zijn, dat ik dan over een steentje val.

Ik heb mijn waarschuwing gekregen vorig jaar met de 4Daagse.
Wat toen een mooie week zou moeten worden, eindigde in een drama. Op de 2e dag, 3 km voor de finish, zakte ik in. Geluk had ik dat Anne, destijds op Heumensoord was, de arts daar waarschuwde en me ophaalde.
Ik had overal uitval, en een lichte TIA gehad. Het heeft maanden geduurd voordat ik weer echt hersteld was.
Daarom mag ik dankbaar zijn, dat dit allemaal nog mogelijk is, en stel ik mijn grens, het is tenslotte mijn weg naar Rome, en wil daar gezond aankomen.

In ieder geval heb ik de laatste 10 kilometers, van Osthofen naar Worms in de trein gezeten, en nadat ik me lekker had gedoucht op de Jeugdherberg, nog een beetje rond kunnen kijken.

Worms is een mooie oude stad, met veel geschiedenis. Maarten Luther, kom je overal tegen, dus heb ik even opgezocht wat het verband is.
In het jaar 1521 wordt hij naar Worms geroepen om wat hij heeft geschreven te herroepen. Zover ik weet was hij er tegen de aflaten, die de Katholieke kerk gebruikt om je zonden af te kopen. In plaats dat hij het herroept wat hij heeft geschreven, vecht hij het aan. Hij wordt in veel gedeeltes van Duitsland daardoor geëerd.
Weer wat geleerd vandaag...

De jeugdherberg is ook zoiets waarvan ik dacht niets voor mij. Ik zag grote slaapzalen, met grote groepen kinderen, en ergens daar tussen was jou bed.
Ze blijken hier in Duitsland, heel populair te zijn bij vooral gezinnen.
Ik heb vandaag volpension, een eigen kamer met douche en toilet, voor 49 euro. Heerlijk gegeten vanavond aan een tafel vol, eten zoveel als je wilt. Morgen een ontbijt en omdat ik er in de middag niet ben, mag ik ook mijn eigen lunchpakket samen stellen.
Dus ga ik verder op deze route zeker opletten naar de Jeugdherbergen, want na veel stille avonden alleen op je hotelkamer is dat een welkome afwisseling.

Momenteel schrijf ik mijn blog in de ontbijt/ huiskamer, en dat is ontzettend gezellig, al die mensen om je heen..

Op je 57e voor het eerst in een jeugdherberg, er volgen er zeker meer..



  • 10 April 2017 - 21:59

    Renata Dijkstra:

    Merk je ook iets van het Lutherjaar in Worms Kitty? Hier in Nederland is zelfs een glossy over hem verschenen.

  • 10 April 2017 - 22:14

    Dieuwke:

    Wij vorig jaar paar keer in België gedaan!

  • 11 April 2017 - 08:13

    Rita:

    Ha die Kitty,

    Tjonge joh ik verwonder mij er iedere keer weer over
    hoe prachtig uitgebreid jij gaat zitten om je verslagen te maken.
    Wat geniet ik/wij daarvan joh!

    En idd wat kom je dan veel lieve mensen tegen onderweg
    die het beste met je voor hebben.

    Goed dat je je eigen grenzen aangeeft wat het lopen betreft,
    luister naar je lichaam!! (wijze woorden hé)

    Sterkte weer vandaag, je doet het kei-goed joh,
    enorme bewondering voor je doorzetting!

    Liefs van Rita (en Willem)

  • 11 April 2017 - 12:18

    May:

    Lieve Kitty,

    niet alleen in Duitsland maar ook in Nederland kun je prima terecht in hotels/jeugdherbergen. Ik heb een aantal keren met mijn kinderen in een jeugdherberg geslapen. Je hebt hier ook 1, 2 en gezinskamers. Prima geregeld allemaal.

    Veel liefs May

  • 11 April 2017 - 20:23

    Angelique :

    Hey Kitty war geweldig om je verhalen te lezen en wat doe je het goed. Petje af hoor en ik ga je zeker verder volgen. Liefs Angelique

  • 11 April 2017 - 22:33

    Ria:

    Dag lieve zus, weer een mooi verhaal. Je hebt al een zware rugzak, maar je andere rugzak wordt ook steeds zwaarder door alle indrukken, mensen en verhalen die je onderweg hoort. Ik begrijp nu wat je bedoelt als je zegt ik ben een "rijk" mens. Neem de tijd, alle wegen lopen naar Rome.
    En vandaag nog een mooie Gelderse spreuk speciaal voor jou:
    As i'j wordt zoas ik wezzen most, dan buwwe beide good.

    Dikke kus van je zus


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Ik ben Kitty, ook wel Catharina genoemd door mijn buitenlandse vrienden. Wandel al graag jarenlang en was ook 2x richting Santiago de Compostela. Ben getrouwd met Anne en heb 2 kinderen, die inmiddels al volwassen zijn. Na jarenlang voor veel mensen te hebben gezorgd, besefte ik toen ik 50 werd,dat er een andere fase in mijn leven kwam. Wilde ik nog wensen vervullen, dan moest ik niet wachten tot later. Ik ben in 2011, de route Frances gelopen naar Santiago. Ontdekte dat dit iets me me deed, en al gauw kwam de wens om ooit vanaf Nederland naar Rome te lopen, die uitdaging ga ik nu aan..

Actief sinds 17 Jan. 2017
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 141579

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: