De voorbereiding is begonnen - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu De voorbereiding is begonnen - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Kitty Dijkstra-Peters - WaarBenJij.nu

De voorbereiding is begonnen

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

01 Februari 2017 | Nederland, Beuningen

Het begint te kriebelen, ik kan gaan aftellen. Het idee, om naar Rome te lopen ontstond vrij snel nadat ik mijn eerste tocht naar Santiago de Compostela had gemaakt.
Maar ja, je hebt net een baan, en zo'n reis, daar heb je wel wat tijd voor nodig. Sommige gaan in etappes, maar dat zag ik niet zitten. Je lichaam en geest is net aan het nieuwe ritme gewend en dan moet je weer naar huis.
Nee, als ik dit zou ondernemen, dan in een keer de hele tocht.
Ik kreeg, destijds, van een collega te horen dat er zoiets was als bijzonder verlof sparen, dus ben ik dat bij mijn werkgever gaan aanvragen.
Ik kreeg, groen licht, al keek de personeelszaken, wel raar op, toen ze hoorde, dat de reden een voetreis naar Rome was. Al vrij snel daarna werd ik nog eens gevraagd of het wel klopte, begrijpelijk.
De laatste jaren heb ik weinig vakantie gehad, en als ik nu weleens een paar dagen achter elkaar vrij ben dan voelt dat al als vakantie.
Maar nu is het dan bijna zover...
Ik krijg nu elke keer de vragen over hoe en wat, en probeer daar nu een beetje een antwoord op te geven.

Moest je nog wat dingen nieuw kopen?
Mijn mooie blauwe Berghaus rugzak, heb ik ingewisseld voor een mooie groene Osprey. De blauwe was nog wel goed, maar voldeed niet meer aan de eisen. De nieuwe geeft meer steun, en ben er blij mee.
Verder staan er 2 paar nieuwe wandelschoenen klaar, want door mijn charmante loopje, hihi, slijt ik de zolen sneller.
Deze maand komt er nog een Garmin Wandel GPS, voor degene die niet weten wat dat is...het is een soort wandel TomTom, die mij af en toe kan zeggen, hoe ik verder moet.
Verder veel kaarten, route boekjes, pelgrimspaspoort en al wat sneldrogende kleding.
Als ik dan nog aan Anne aangeef, over een slaapzak of waterzak, dan ben ik in een paar minuten voorzien. Waar hij het vandaan haalt, Joost mag het weten, maar zo langzamerhand staat alles klaar.

Welke weg?
Verder kwam de vraag, loop ik de originele tocht, de via Francigena, die via België, Frankrijk, Zwitserland loopt, of ga ik de oostelijke route over Duitsland en Oostenrijk.
Het is de oostelijke route geworden,die wel wat langer is, maar dan loop ik grotendeels over Duitstalig gebied. Duits is mijn tweede taal, en dan voel je je toch prettiger als je goed kunt communiceren onderweg. Verder is de weg ook prachtig..

Waarom alleen?
Ik heb ontdekt, dat als ik samen loop in een soort zorgmodus ga. Dat is voor een paar dagen geen probleem, maar brengt voor mij niet wat ik wil.
Toen ik in 1983, zwaar overspannen was, heb ik geleerd om mijn gevoel, verdriet, blijdschap, neer te leggen in het wandelen. Had ik een rotdag, wilde even niets, dan pakte ik mijn wandelschoenen, en bij thuiskomst was mijn hoofd dan leeg en de druk was van de ketel.
Daarna ervoer ik, dat ik wandelen ook leuk vond, en ben ik tochten etc. gaan lopen.
Alleen lopen, dan kan ik alleen mijn dag bepalen en indelen, en heb tevens ervaren dat je makkelijker contact legt.
Wel moet je vertrouwen in de mensen onderweg behouden, zie ik beren op de weg, dan kan ik beter thuis blijven.
Het is tevens goed om te weten, dat ik niet de eerste vrouw en ook niet de laatste vrouw ben, die alleen naar Rome loopt.
De laatste 4 weken loop ik niet alleen, Tineke komt naar Bologna en loopt verder mee tot Rome, en denk dat ik tegen die tijd ook wel blij ben, om samen verder te gaan.

Wanneer ga je op weg?
Zoals de meeste weten, gaat Anne in dezelfde tijd, op uitzending naar Mali. Dat hadden we niet meer verwacht, maar Anne, ziet dit weer als een uitdaging, die hij aan wil. We hebben alles goed bepraat, en in deze tijd met alle communicatiemiddelen, gaan we ieder onzer weg. Beter in dezelfde tijd, dan achter elkaar..
Anne vertrekt op 28 maart vanuit Eindhoven, en wij gaan daar afscheid nemen en uitzwaaien. Vervolgens brengt mij Tineke naar de paters in Wittem, waar ik overnacht. De volgende dag krijg ik mijn pelgrimszegen, tijdens het ochtendgebed en ga dan ook op weg..

Hoe gaat het dan thuis en op je werk?
Dorus woont nog thuis, dus er altijd iemand in huis, en dat geeft wel een goed gevoel.
Op mijn werk, hebben ze iemand aangenomen die al die weken mijn diensten overneemt. Bij het VVV, neemt Gerda het over ,en in de kerk zijn gelukkig nog 3 kosters en er is vast wel iemand die even de klok kan luiden.
Alles is geregeld, en zal van mijn verdere voorbereidingen, jullie op de hoogte houden,
Een warme groet...




  • 01 Februari 2017 - 22:49

    Henk:

    Ziet er indrukwekkend uit schijnzus, je reist niet alleen er is altijd een Reisgenoot die de tocht met jou loopt. En natuurlijk al die mensen die jou gaan volgen

  • 01 Februari 2017 - 23:08

    Kitty Dijkstra-Peters:

    Dank je Henk, ik weet dat in niet alleen ben, dat is ook de kracht om te gaan. Iets in me zegt voortdurend dat ik dit moet doen..

  • 01 Februari 2017 - 23:18

    Femke Dijkstra:

    Leuk zo'n verslag, kan ik een beetje bijhouden waar je bent en hoe het gaat, succes met de verdere voorbereidingen en inderdaad : Ga met God en Hij zal met je zijn.

  • 01 Februari 2017 - 23:33

    Hans Bremmers:

    Kitty, veel sterkte en succes met deze mooie uitdaging. Respect.

  • 01 Februari 2017 - 23:51

    Brigitte Olthof:

    Kitty, wat een super grote uitdaging om naar Rome te lopen. Geweldig, en ik blijf je zeker volgen,en fijn dat de laatste weken iemand met je mee loopt. Heel veel succes ook voor Anne. Lieve groet, Brigitte

  • 02 Februari 2017 - 09:00

    Erika Peeters-Joosten:

    Nog even fijn genieten van elkaar en de voorbereidingen......ik volg je op de "Voet" in dit grote avontuur

  • 02 Februari 2017 - 09:17

    Liesbeth Van Wessel:

    wat een moed om alleen naar rome te lopen ik hoop dat alles goed gaat en we zullen aan je denken groetjes

  • 02 Februari 2017 - 19:16

    Edith Heuvelman:

    Hallo Kitty, Wat een onderneming. Veel succes. Ik ga je zeker volgen met je verhalen. Knuffel Edith

  • 02 Februari 2017 - 19:57

    Elise:

    Leuk om je zo te kunnen volgen.

  • 03 Februari 2017 - 10:30

    Marie-Louise:

    Geweldig Kitty, wens je een geweldige tocht met vele mooie ervaringen!

  • 04 Februari 2017 - 11:07

    Hanny Ophuis-weierink.:

    He Kitty, ik wens je heel veel succes en ik ga je zeker volgen ben benieuwd wat je allemaal meemaakt onderweg. Zal veel aan je denken , nogmaals heel veel succes dikke kus .

  • 04 Februari 2017 - 21:37

    Annelies Bodde:

    Wat bijzonder Kitty heel veel succes en ik ga je zeker volgen

  • 04 Februari 2017 - 21:52

    Olga Vink:

    Wauhhh Kitty! Vind het zo mooi dat je deze uitdaging aangaat! Maar, misschien voelt dat wel niet zo voor jou. Heel veel succes, mooie ontmoetingen en rijke ervaringen wens ik je. Ga je volgen door middel van jouw reisverslag. Lieve groet, Olga

  • 04 Februari 2017 - 23:32

    Jack Kuijper:

    Hé Kitty, wat een super initiatief. Respect!
    En heel veel succes met deze uitdaging!
    Ik ga je zeker volgen!
    Groeten Jack Kuijper

  • 07 Februari 2017 - 16:42

    André Terveer:

    Hoi Kitty, wat bijzonder! Leuk dat je mij hebt toegevoegd om jou te volgen, ben heel benieuwd. Lieve groet, André

  • 07 Februari 2017 - 18:47

    Renate Meijer:

    Nou Kitty....eindelijk is het zover, goed voorbereid op pad.....Ik wens je heel veel succes en vooral veel wandelplezier. Dikke knuffel Renate

  • 24 Februari 2017 - 12:23

    Frits Meessen:

    Dag Kitty,
    ik ben zelf ook van plan om later in het jaar naar Rome te lopen, wellicht de zelfde route die jij ook gaat lopen. Ik zou het leuk vinden om voor jou vertrek eens met elkaar te babbelen.
    Ik woon in Ubachsberg (Voerendaal) dus dat is vlak bij.
    Ik hoor wel of je dit ziet zitten, groetjes Frits Meessen.

  • 04 Maart 2017 - 11:33

    Irma Tijhuis :

    Ha die Kitty
    Je voetreis naar Rome komt nu wel erg dichtbij .
    Ik vind het geweldig wat je gaat doen en erg benieuwd wat je allemaal gaat meemaken onderweg .
    Ik wens je nog een goede voorbereidingstijd ,en ga je zeker volgen .
    Heel veel liefs Irma

  • 04 Maart 2017 - 11:34

    Irma Tijhuis :

    Ha die Kitty
    Je voetreis naar Rome komt nu wel erg dichtbij .
    Ik vind het geweldig wat je gaat doen en erg benieuwd wat je allemaal gaat meemaken onderweg .
    Ik wens je nog een goede voorbereidingstijd ,en ga je zeker volgen .
    Heel veel liefs Irma

  • 04 Maart 2017 - 22:34

    Dieuwke:

    Succes! Ik ga samen met mijn vriendin half april van start in Reims om vandaar naar Rome te lopen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen onderweg.

  • 04 Maart 2017 - 23:16

    Kitty Dijkstra-Peters:

    fijn dat jullie een beetje 'meelopen', liefs Kitty

  • 20 Maart 2017 - 20:30

    Ria:

    Heb je verhaal gelezen zus, echt des Kitty''s. Zien elkaar a.s. zaterdag nog en dan ga ik je volgen.

    Dikke kus van je zus :-)

  • 29 Maart 2017 - 09:44

    Liesbeth Van Wessel:

    ik heb respect voor je en hoop dat alles goed gaat jouw ervaring blijf ik volgen

  • 29 Maart 2017 - 13:57

    Hans Bremmers:

    Kitty, de eerste km's zitten erop. Wij wensen je veel succes en ik ga je van hieruit zeker volgen.

    Groetjes Hans en Jose

  • 01 April 2017 - 20:34

    Henk:

    Lieve schijnzus, mijn wijze moeder zei altijd trieste morgen blije dag, het zonnetje schijnt altijd
    Veel liefs vanuit Den Haag ik kijk uit naar al jouw avonturen en verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Ik ben Kitty, ook wel Catharina genoemd door mijn buitenlandse vrienden. Wandel al graag jarenlang en was ook 2x richting Santiago de Compostela. Ben getrouwd met Anne en heb 2 kinderen, die inmiddels al volwassen zijn. Na jarenlang voor veel mensen te hebben gezorgd, besefte ik toen ik 50 werd,dat er een andere fase in mijn leven kwam. Wilde ik nog wensen vervullen, dan moest ik niet wachten tot later. Ik ben in 2011, de route Frances gelopen naar Santiago. Ontdekte dat dit iets me me deed, en al gauw kwam de wens om ooit vanaf Nederland naar Rome te lopen, die uitdaging ga ik nu aan..

Actief sinds 17 Jan. 2017
Verslag gelezen: 1146
Totaal aantal bezoekers 141633

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: